شناسایی تعهدات غیر مصرح 

 جهت شناسایی تعهدات غیر مصرح، می‌توان به معیار مندرج در اصول قراردادهای تجاری بین‌المللی رجوع کرد. در ماده‌ی ۵-۲ اصول تحت عنوان تعهدات ضمنى مقرر شده است: 

 “تعهدات ضمنى از موارد زير ناشى مى‌‏شود:

الف- ماهيت قرارداد و مقصود از آن

ب- رويه‌‏هايى كه بين طرفين برقرار شده‌ است و عرف‌هاى تجارى

ج- حسن‌نيت و معامله‌ی منصفانه

د- معقول و متعارف‌بودن”

تعهدات غیر مصرح در اصول حقوق قراردادهای اروپایی

 در اصول حقوق قراردادهای اروپایی و در ماده‌ی ۱۰۲-۶، تحت‌عنوان تعهدات ضمنی مقرر شده است:

 “قرارداد علاوه‌بر تعهدات صریح، ممکن است حاوی تعهدات ضمنی باشد که منتج می‌شود از:

الف- قصد طرفین

ب- ماهیت و هدف قرارداد

ج- حسن‌نیت و معامله‌ی منصفانه”

تعهدات غیر مصرح در کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا

 اصل ۹ كنوانسيون بیع بین‌المللی کالا، در دو بند به تشريح تكاليف و تعهدات ضمنى طرفين مى‌‏پردازد و اشعار مى‌‏دارد: 

 “۱) طرفين ملزم به رعايت هر گونه عرف و عادت مورد توافق و هم‌چنين كليه‌ی رويه‌‏هايى كه بين خود تاسيس و تصديق كرده‏‌اند، هستند.

۲) فرض بر اين است كه طرفين، عرفى را كه بدان وقوف داشته يا مى‌‏بايد وقوف داشتند و آن عرف و عادت در تجارت بين‌‏الملل به‌نحو گسترده‏‌اى براى طرفين قراردادهاى مشابه در تجارت خاص مربوطه شناخته شده و به‌‏طور منظم مراعات گردیده را به‌نحو ضمنى بر قرارداد فى‌مابين يا انعقاد آن حاكم ساخته‏‌اند، مگر این‌که برخلاف آن توافق شده باشد.”

تعهدات غیرمصرح در قانون متحدالشکل تجاری آمریکا

 ماده‌ی ۱-۲-۵ قانون متحدالشکل تجارى ايالات متحده آمريكا، رويه‌‏هاى معاملاتى و تجارى موجود را به‌عنوان پايه‌‏اى از رفتارهاى مكرر در گذشته كه نسبت به نوع خاصی از قرارداد صورت گرفته، دانسته است و نيز آن را به عنوان یک عرف براى تفسير اصطلاحات و ديگر اعمال تعريف نموده است.

دخیل‌ دانستن شرط ضمنی در قرارداد

 دخيل‌ دانستن شرط ضمنى در قرارداد، منوط به همه‌گير و همگانى‌بودن آن به‌نحوى كه نتوان طرفين را در حالتى جز در نظر داشتن آن فرض كرد و نيز فرض علم طرفين به وجود چنين رويه‌ی عقلى، عرفی يا قانونى است؛ چرا كه در صورت فقدان اين دو عنصر، نتيجه هر چه باشد، غيرعادلانه و غير‌قانونى خواهد بود. اجبار طرفين به رعايت شرط ضمنى‌ای كه فراگيربودن آن محل ترديد است، موجب التزام و الزام به انجام چيزى است كه هرگز از مخيله‌‏شان گذر نكرده است و چنين التزام و الزامی به منزله‌ی ناديده‌انگاشتن اصول بنیادین حقوقی، نظیر اصل آزادى طرفين و اصل آزادى قراردادها است، نتيجه‌‏اى كه هرگز نمى‌‏توان به آن پای‌بند شد.

 با این‌حال در تمام نظام‌های حقوقی موردبحث، ورود و تاثیر اصل حسن‌نیت و معامله‌ی منصفانه در تعهدات ناشی از مناقصه بدیهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *