کشورهای صادرکننده دارو به ایران: نقش و اهمیت در شرایط تحریم‌های ایالات متحده

گزارش جدید اتاق بازرگانی تهران به وضعیت تجارت خارجی صنعت دارو و پزشکی ایران در پنج ماهه نخست سال 1400 پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که کشورهای صادرکننده دارو به ایران چه نقشی در تأمین نیازهای دارویی کشور دارند و چگونه تأثیرگذاری در بازار داخلی ایران دارند، در حالی‌که تحریم‌های ایالات متحده به عنوان یک مانع در این راستا وجود دارد.

افزایش تجارت در شرایط تحریم‌ها:
بر اساس براوردهای گزارش اتاق بازرگانی تهران، کل تجارت خارجی صنایع دارویی و پزشکی ایران تا پایان مرداد ماه امسال به ۷۰۷ میلیون دلار رسیده است که این افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۲ درصد است. این افزایش نشان دهنده اهمیت رو به رشد این صنعت در کشور است، حتی در شرایط تحریم‌های اقتصادی.

صادرات و واردات در شرایط تحریم:
مشاهده می‌شود که در شرایط تحریم، فاصله میان صادرات و واردات در ایران بسیار زیاد است. ایران در پنج ماهه نخست سال جاری تنها ۰.۲ درصد از کل صادرات کشور را به داروها اختصاص داده است. اما وزن اقلام صادراتی ایران افزایش حدود ۳۰ درصدی داشته و به ۱۰۵ هزار تن رسیده است.

مهم‌ترین کالاهای وارداتی و صادراتی در شرایط تحریم:
میزان واردات دارویی و پزشکی به ایران به ۶۶۷ میلیون دلار رسیده و تقریباً چهار درصد از کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد. در حالی که واردات دارویی کشور به وزن ۷۰۳ هزار تن رسیده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی حدود ۳۵.۵ درصدی داشته است.

کشورهای مهم صادرکننده به ایران در شرایط تحریم:
میزان صادرات دارویی ایران از چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و سوییس به ترتیب به میزان ۱۹ درصد، ۱۸ درصد، ۷ درصد، ۷ درصد و ۶ درصد از کل واردات دارویی ایران را تشکیل می‌دهد. اما با وجود تحریم‌های ایالات متحده، این روابط تجاری همچنان پایدار است و کشورهای مذکور توانسته‌اند نقش مهمی در تأمین نیازهای دارویی ایران داشته باشند.

اصلی‌ترین واردکنندگان دارو به ایران در شرایط تحریم:
آلمان با حدود ۳۰ درصد از کل صادرات دارویی ایران، صدرنشین در لیست کشورهای واردکننده دارو به ایران است. دیگر کشورهایی که در این لیست قرار دارند عبارتند از: سوریه، افغانستان، ترکیه و اتریش.

به طور کلی، با وجود تحریم‌های ایالات متحده، کشورهای صادرکننده دارو به ایران نقش بسیار مهمی در تأمین نیازهای دارویی و ارتقاء صنعت پزشکی و داروسازی در کشور دارند. این روابط تجاری، علی‌رغم موانع، به توسعه سلامتی عمومی جامعه کمک کرده و بازار داخلی را تقویت کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *